Armstrong Siddeley Hurricane 18HP (1950)
Bouwjaar 1950
Chassisnummer C188864
Model Hurricane Body nr H4644
Motornummer E188871
Nederlands kenteken
Motor, 6 cylinder inhoud 2300cc
4 versnellingen, handgeschakeld
trommelremmen rondom, voor hydraulisch, achter mechanisch
Uitgebreide beschrijving.
Deze Armstrong Siddeley Hurricane is afgeleverd op 3 augustus 1950 aan de eerste eigenaar in Ponders End in Groot Brittannië. Het eerste kenteken was RNO811. In 1978 is er voor het eerst een kenteken afgegeven in Nederland en in 1986 is de auto gekocht door dhr Bos in Strijen, toen was de auto nog in volledig originele staat, lakwerk in muisgrijs met een maroon interieur.
Zo rond 1990 is gestart met het restaureren van de auto waarbij het plaatwerk kaal is gemaakt en opnieuw voorzien is van een laklaag, ditmaal in “off-white”. Technisch is de auto helemaal nagelopen maar een revisie van de motor was niet noodzakelijk. Het interieur is voorzien van nieuwe tapijt, de stoelen en banken zijn nog in originele toestand. De cabriolet kap is vervangen.
Vanaf 1992 is er regelmatig gebruik gemaakt van de auto voor ritten met de Armstrong Siddeley Owners Club of andere evenementen. De laatste tien jaar is er niet veel meer mee gereden vanwege de hoge leeftijd van de eigenaar. In 2018 is de auto doorverkocht aan CVC en gedurende enige maanden is er intensief aan de auto gewerkt om alle mechaniek te onderhouden en het geheel weer in goede bruikbare staat te brengen. Zo zijn de remmen volledig gereviseerd en is er nieuwe remvoering gemonteerd. De binnenbanden zijn vernieuwd en voor zijn twee nieuwe buitenbanden gemonteerd. Verder zijn de koppelingsplaat en het druklager vernieuwd. Alle oliën en filters zijn ververst en de brandstofpomp is gereviseerd. Het uitlaatsysteem is gemaakt van RVS met één tussen demper in gewoon staal voor een betere demping.
In 2019 zijn er de nodige kilometers gereden met deze Hurricane. Een internationaal treffen van Armstrong Siddeley in Limburg is bijgewoond. Deze Hurricane is een zeer betrouwbare auto en prettig om in te reizen. Comfortabel en stil en er is voldoende ruimte voor bagage om op vakantie te gaan.
Armstrong Siddeley maakte luxueuze auto’s in het hogere segment, vanaf 1919, gedurende het bestaan van het merk, tot de fusie met Bristol in 1960. Naast automobielen ontwikkelde en produceerde men vliegtuigen en vliegtuigmotoren. De kennis van de vliegtuigbouw en de motoren verwerkte men in de auto’s. De naoorlogse modellen zijn vernoemd naar de vliegtuigen die in de tweede wereldoorlog zijn geproduceerd zoals de Hurricane, de Typhoon en de Lancaster. Oorspronkelijk ontworpen in 1939 maar uitgebracht vanaf oktober 1945, waren deze naoorlogse modellen vrij modern vormgegeven en zeer compleet uitgerust met onder andere standaard een kachel. Veel delen van de carrosserie zijn gemaakt van aluminium. De voorwielophanging is torsie geveerd en de stuurinrichting is zo gemaakt dat de auto zeer prettig en gemakkelijk te besturen is.
De modellen van Armstrong Siddeley worden steeds meer gezocht en vooral de Hurricane is zeer gewild. Het zijn zeer degelijke en typische Engelse klassieke auto’s die probleemloos kunnen worden gebruikt voor korte en langere ritten, rally’s en vakanties.
In Nederland is een kleine maar zeer actieve club, de Armstrong Siddeley Owners Club waar je je als liefhebber bij kan aansluiten om gezamenlijk evenementen te bezoeken en ondersteuning kan krijgen in het onderhouden van de auto. Daarnaast is er in Groot Brittanië een actieve Owners Club met een redelijk goede onderdelen voorziening en technische support.
De nieuwe eigenaar van deze Hurricane krijgt een jaar lang het lidmaatschap van de Nederlandse ASOC cadeau van CVC.
Prijs € 32.000,-