Nash model 690 (1923)
Bouwjaar 1923
Chassisnummer 280328
Model 6958 (plaatje op het frame)
Motornummer 135997
Ingevoerd in de EU
Motor, 6 cylinder inhoud 4050cc, 260ci
3 versnellingen
Achterwiel geremd met uitwendige trommelrem
Uphil assist via gemonteerde schakeling in de aandrijflijn
Vacuum brandstofpomp, Stewart Warner
Carburateur, Marvel
Richting aanwijzers met alarmfunctie
Uitgebreide beschrijving.
De geschiedenis van deze Nash is maar voor een klein gedeelte bekend. Waarschijnlijk is er in de begin jaren tachtig een grondige restauratie uitgevoerd aan deze auto in de USA. Gezien de keuze van de kapstof en de bekleding van het interieur is er zeker niet bezuinigd op de kosten. Tot in detail is er gekozen voor een optimale afwerking en kwaliteit. Op het dashboard zit een aandenken aan een Nash bijeenkomst “Grand NASHional Homecoming Meet van 15-16 july 1983. Ook is er een ongedateerde 1e prijs uit Lake County Florida uitgegeven door de AACC.
Nash bouwde vanaf 1917 automobielen. Charles Nash had door zijn ervaring als President bij General Motors een enorme kennis van auto’s en veel contacten in de autowereld en toen hij in 1916 zijn eigen automerk startte lukte het hem om op redelijke korte termijn de eerste auto’s te produceren en de verkooporganisatie op te zetten. Nash bouwde kwaliteit auto’s met vooruitstrevende techniek en dit sloeg aan in Amerika en al snel was Nash een belangrijke speler in de automarkt. Een Nash automobiel uit de vroege jaren van de productie is best zeldzaam.
In 1989 is de auto uitgevoerd via België en aangekocht door dhr. De Rijke uit Oostvoorne als aanvulling voor zijn museumcollectie. Het vermoeden is dat gedurende deze periode, in bezit van het De Rijke museum, er niet of nauwelijks met de auto is gereden. Na sluiting van het museum is de autocollectie verkocht en zo ook deze Nash. In 2017 heeft CVC de auto overgenomen en is er een grondige inspectie gedaan van het technische deel. Hierbij was al snel vastgesteld dat de bevestiging van de trekogen aan de rembanden op de achterwielen niet deugden en de remmen daardoor niet functioneerden. Een duidelijke reden om de auto niet te kunnen gebruiken.
Techniek
De verenstalen rembanden zijn gedemonteerd en de geklonken trekogen zijn opnieuw vastgemaakt door de klinknagels te vervangen. Aan beide zijden zijn meteen de remvoeringen vernieuwd. Een intensieve klus gezien de bevestiging van de houten wielen op de steekassen, om dit te demonteren is een speciale poelietrekker gemaakt.
De brandstoftank is gedemonteerd en van binnen volledig gereinigd, van buiten gecontroleerd op beschadigingen en voorzien van een nieuwe verflaag. Ook de vacuüm brandstofpomp van Stewart Warner is nagezien en gereinigd, deze is in een uitstekende staat. Het verdere leidingwerk voor de brandstof en de onderdruk vanuit het inlaatspruitstuk is gereinigd en ook is er een kunststof benzine filter gemonteerd welke heel gemakkelijk kan worden vervangen. Als de situatie zich voor doet dat alle benzine op is en dus de benzinepomp ook volledig leeg is, kan er op een eenvoudige manier benzine in de benzinepomp worden gegoten via een voorraad busje, gemonteerd op het schutbord en wat met een kraan direct in verbinding staat met de benzinepomp en de carburateur. De carburateur is ook gedemonteerd en ultrasoon gereinigd, vervolgens van nieuwe pakkingen voorzien en terug geplaatst. De voorziening om uitlaatgassen door de carburateur te laten stromen voor opwarming van de inlaat gassen is geblokkeerd door een dichte pakking te plaatsten bij de aansluiting met de uitlaat. Gezien het gebruik van de auto meestal in de zomer is deze opwarming niet nodig en geeft het kans op een te hoge temperatuur bij de carburateur met mogelijk een te arm mengsel en een slecht lopende auto. Als deze gesloten pakking word vervangen door een originele, deze is nog bij de auto, dan is de werking weer volledig zoals bedoeld. Verder zijn de ontsteking, schakelaars, verlichting en de bedrading volledig nagelopen en de contactvlakken van de verbindingen gereinigd, iets wat juist bij een 6-Volt installatie van redelijk belang is voor een goede en veilige werking. Er is een nieuwe 6-Volt accu ingezet in augustus 2018 met het grootst mogelijke vermogen passend binnen de afmetingen van de accubak onder de voorbank. Direct achter de versnellingsbak wordt via een korte aandrijfas een “soort versnellingsbak” aangedreven, die daarna weer met een aandrijfas gekoppeld is aan het cardan. Deze tweede bak wordt bediend met twee hendels die in de vloer zijn gemonteerd direct voor de bestuurderszitplaats. Hiermee zijn twee “extra” instellingen te kiezen. De eerste stand is een “uphill assist” waarbij de uitgaande as naar de achterwielen geblokkeerd is in 1 draairichting, namelijk achteruit. Hiermee is het mogelijk om de auto te stoppen op een helling, de auto kan dan niet achteruit rijden, om vervolgens met de eerste versnelling ingeschakeld weg te rijden zonder de rem te hoeven gebruiken. De tweede mogelijkheid is een “freewheel” stand waarbij de auto niet afremt op de motor.
Exterieur
Het lakwerk is in een rode kleur die het beste als “Bordeaux” kan worden omschreven. De spatborden zijn zwart. Het geheel is in een zeer goede staat en op slechts enkele plaatsen zijn er kleine beschadigingen op te merken door gebruik. De passing van de plaatwerkdelen en de deuren is heel mooi, alles sluit netjes en ook de motorkap is goed en strak te sluiten met de greep in het midden en de twee sluitingen per zijde. De cabriolet kap is gemaakt van een degelijke stof in een lichte kleur, passend bij de kleurencombinatie van de body. De bevestiging van de kapstof aan de body is met druksluitingen gemaakt zoals dit in originele staat ook was. De achterzijde van de kap heeft een deel dat kan worden opgerold om zo een doorstroming van de lucht te krijgen. Voor beide zijden is er een drietal opzet raampjes aanwezig die eenvoudig op de body kunnen worden geplaatst, die worden vastgezet met druksluitingen. Het geeft in gesloten stand een goede bescherming van de passagiers en de deuren zijn goed te openen en te sluiten met de opzet stukken. Op het frame van de voorruit zijn bevestigingen aangebracht voor zijruitjes, ook wel “wing windows” genoemd. Er was 1 ruitje bij de auto en van dit voorbeeld zijn twee nieuw ruitjes gemaakt van gehard en gelaagd glas. De ruitjes zijn in de exacte vorm van het voorbeeld gemaakt en rond en facet geslepen. Het geeft een mooi compleet beeld van de auto.
Verlichting
De verlichting is heel netjes aangebracht. De koplampen zijn in perfecte staat, onbeschadigd en keurig in de lak en voorzien van mooie randen en gave glazen en reflectors. De achter verlichting is centraal in het reservewiel geplaatst. Het is een achterlicht met kentekenverlichting en er direct onder een stoplicht in de vorm van de letters “STOP”. Op de beide achterspatborden zijn de knipperlichten gemonteerd als toevoeging. Het zijn passende lichten die het originele beeld van de auto niet verstoren. De knipperlichten aan de voorzijde zijn gecombineerd met de “sidelights” direct voor de vooruit geplaatst.
Interieur
Het interieur is in zeer goede staat. De banken zijn bekleed met lichtbruin leer van goede kwaliteit en het gedeelte achter de voorbank is bekleed met een mooi bijpassend tapijt. Voorin is de vloer gemaakt van uitneembare degelijke effen zwarte delen met een omlijsting van aluminium profiel. In de deuren zitten opbergvakken en in de deur van de bestuurder is het gereedschap opgeslagen.
Het rijden
Het starten van de motor gaat gemakkelijk met de grote startknop, in de vloer verwerkt. De 6-volt startmotor tornt de motor goed rond en na een enkele omwenteling slaat de motor aan, warm of koud. Handgas en voor- en naontsteking zijn vanaf het stuur simpel te bedienen. Het inschakelen van de versnellingen gaat vrij soepel en de koppeling grijpt heel rustig aan bij het wegrijden. De motor heeft veel koppel en zonder al te veel gas neemt de auto goed op. Voor het schakelen is enige gewenning nodig, het opschakelen gaat goed door simpel de koppeling te laten opkomen in de neutraal stand. Het terugschakelen is wat lastiger, hiervoor is tussen gas nodig en een juiste inschatting van de snelheid van de auto. Het sturen is heel direct en vergt vanaf een lage snelheid al nauwelijks kracht. Belangrijk is het bedienen van de ontsteking die op toeren behoorlijk vervroegd moet worden voor een goede trekkracht. Om op te schakelen naar de derde versnelling is wat vaart nodig, de gearing van deze hoogste versnelling is vrij hoog en de auto neemt dan ook grote stappen. De Nash is een auto die heel simpel te rijden is en met enige gewenning al snel automatisch kan worden bestuurd. Voor meer informatie, een vrijblijvende bezichtiging of een proefrit kunt u contact met ons opnemen.
Prijs, neem contact op met CVC